Jesteś indie?

Czerwiec 5, 2009

Tym razem będzie bez ładnych obrazków i filmików. Będzie poważnie.

Ostatnie lata w gamedevie to wzrost znaczenia niewielkich, może nawet amatorskich grup developerskich. Każdy gracz zna World of Goo i Braid, nie mówię, że każdy grał, ale mówiło się o tych produkcjach wszędzie. Tutaj właśnie zauważam pewien paradoks: w tym samym „wszędzie” możemy znaleźć głosy na temat coraz większej komercjalizacji rynku gier. Wszyscy developerzy i wydawcy liczą tylko na kasę, która wpływa na ich konto, zapominając o pasji. I tak dalej…Nie podejmę się żadnej konkretnej analizy rynku, bo po prostu nie czuję się na siłach, jednak jeden fakt jest niezaprzeczalny – podział na ‚amatorów’ (cudzysłów, bo na pewno nie jest to do końca pasujące określenie) i tych wielkich sprzedajnych profesjonalistów w pewnych miejscach się zaciera. Oczywiście nie ma co porównywać kosztów produkcji, czy przychodu z gier indie i pudełkowych hitów, ale ten tak zwany hype i tu i tu osiąga podobny poziom. Wiadomo, że niezależni developerzy nie robią dużych prezentacji, nie wykupują czasu antenowego w stacjach TV, są obecni w największych pismach i na blogach. Chyba od czasów „garażowych koderów” w latach 80-tych i na początku 90-tych nie było lepszego okresu dla młodych i zdolnych.

Obok tych niezależnych, często dość eksperymentalnych produkcji stoją casuale. Proste, czasami nawet prostackie gry, w które może zagrać każdy. Ogromny rynek, bardzo duże pieniądze i…paradoksalnie bardzo wymagający odbiorca. Polecam szczegółowe przejrzenie forum serwisów TIGSource oraz swojskiego Gamedev.pl (linki w panelu po prawej), żeby poczytać wypowiedzi casualowych developerów. Zobaczycie, że dobra gra „dla każdego”, to niekoniecznie gra, którą może zrobić „każdy”. I tym filozoficznym akcentem…

Aha – oczekujcie kolejnego numeru WMaga (ponownie zapraszam na gamedev.pl – premiera chyba na początku lipca?). Jeśli nie dam ciała, to znajdzie się w nim trochę głębsze spojrzenie na temat casuali i gier – znowu użyje tego modnego słowa –  indie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: